Den seneste klimarapport fra FN efterlader ingen tvivl om, at man kun kan arbejde for langsomt, når det kommer til at reducere sit klimaaftryk. Men hvor starter man bedst, når man er en forvaltningsorganisation som Tekst & Node? Hvor kan vi nemmest gøre en forskel i hverdagen, og hvordan kan vi stille ambitiøse mål for fremtiden, som virkelig batter?
Det har vi fanget bæredygtighedspsykolog Simon Elsborg Nygaard til en lille snak omkring, da han gæstede årets personaleseminar med en workshop, som skulle kickstarte Tekst & Nodes arbejde med en grøn agenda.
”Der er meget at hente ved at begynde at arbejde strategisk på at nedbringe sit aftryk på miljøet – også for en forvaltningsorganisation som Tekst & Node. Man behøver ikke være på størrelse med Mærsk eller Coop, førend det virkelig batter noget,” forklarer Simon, der rådgiver virksomheder omkring de psykologiske og adfærdsmæssige aspekter, der er ved at arbejde med grøn omstilling.
”Nogle aftryk handler om det helt nære i hverdagen – kantineordningen, affaldssortering og biodiversitet i gården – mens andre ting handler om de helt store ting, der vedrører både arbejdsgange og kerneydelser. Og så er der også de områder, hvor man via fx leverandører og samarbejdspartnere sætter et indirekte aftryk på miljøet. Alle de håndtag kan der drejes på. Det kan virke både overvældende og diffust, men det er desværre højaktuelt som aldrig før,” forklarer Simon.
”Jeg er ude og tale med rigtig mange virksomheder, som godt ved, at nu er det nu. Mange arbejder allerede med CSR og bæredygtighed, men ikke i det tempo, som der er brug for. Og med FN’s nyeste rapport bliver vi overhalet af en samfundsmæssig virkelighed, som betyder, at hvis vi skal i gang med at forbruge 4 gange mindre, så vil det på alle leder og kanter påvirke den måde, som vi driver vores virksomheder på, ” forklarer Simon Elsborg Nygaard og fortæller, at der fremover kommer til at være skærpede krav fra omverdenen:
”De generationer, der vokser op nu, vil kræve mere. De er vokset op med en helt anden adgang til viden og eksponering, og de bliver både drevet af vrede, frygt og indignation, når de skal beslutte, hvilke virksomheder de vil støtte og købe af. Samtidigt er de drevet af troen på og håbet om at kunne være med til at skabe en bedre verden.”
Arbejdspladsen skal flugte med ens egne værdier
Den grønne dagsorden kommer dog ikke kun til at optage os som forbrugere – men også som medarbejdere, fortæller Simon. For fremover kommer man til at stille langt højere krav til arbejdspladsens værdier:
”Når man er på arbejde, skal man have lov til at agere i overensstemmelse med sine værdier. Det er noget, der gør, at man bakker op om sit arbejde. Jeg levede på et tidspunkt i Litauen, hvor jeg ikke havde mulighed for at sortere mine flasker og affald, og det var virkelig frustrerende at blive puttet ind i en kontekst, hvor jeg ikke kunne agere i tråd med mine værdier. Og sådan vil det også fungere på arbejdspladsen, som bliver nødt til at indrette sig og agere på en måde, så det bliver meningsfyldt for den enkelte. Sat på spidsen, så kan man sige, at bæredygtighed ikke kun handler om at redde isbjørnen – det handler også om at skabe en meningsfuld arbejdsplads,” forklarer Simon Elsborg Nygaard.
Handling bag ordene
Pointen om en meningsfyldt arbejdsplads er noget, som resonerer godt med Anders Kristian Rasch, der som direktør er ansvarlig for de rammer og den kultur, som medarbejderne er en del af i Tekst & Node.
”Medarbejderne er dem, der kender Tekst & Node allerbedst, og det er meget inspirerende at opleve, hvor mange gode tanker og input – såvel som handlekraft – der er rundt om bordet til sådan en workshop, vi havde på personaleseminaret. Arbejdet med bæredygtighed er en central del af vores strategi her de kommende år, og vi skal i forskellige udvalg til at tage fat på det arbejde. Men medarbejderne er en vigtig del af den rejse, og derfor vil vi gerne have alle med fra start,” forklarer Anders Kristian Rasch, der er meget overrasket over, hvor effektiv workshoppen med Simon Elsborg Nygaard var:
“Vi er kommet godt fra start og er sammen med medarbejderne gået i gang med at kortlægge både de store og små ting, der kan reducere vores aftryk. Nogle af de mindre ting har vi allerede implementeret og andre, mere ambitiøse mål, vil tage lidt længere tid. Det igangsætter vi nu en større proces omkring med en række mål og initiativer, som vi glæder os til at dele,” slutter Anders Kristian Rasch.
_________________________________________
Simons bæredygtige spørgsmål
Udviklingen af en bæredygtig strategi handler bl.a. om at blive bevidst om de forskellige områder, som påvirker virksomhedens aftryk på miljøet. Her handler det bl.a. om at kigge på, hvordan man som virksomhed kan:
1. Få en mere basal grøn adfærd i dagligdagen
- Transport: Kan den gøres mere bæredygtigt?
- Mad: Kan man spise mere bæredygtigt eller smide mindre mad ud?
- Affald: Kan man producere mindre affald eller sortere mere?
- Energiforbrug: Kan man forbruge mindre energi eller få energien fra bæredygtige kilder?
- Genanvendelse og genbrug: Er der nogle ting, vi ikke behøver købe fra nyt?
2. Indarbejde grøn omstilling i produktet og forretningens kerneydelse
- Arealforbrug: Kan vi bruge mindre plads?
- Biodiversitet: Har vi arealer, vi kan beplante?
- Leverandører: Kan vi finde mere grønne leverandører?
- Interessenter: Kan vi påvirke vores interessenter?
- Produkt og kerneydelser: Kan vi gøre vores produkt grønnere og mere klimavenligt
Foto: Instituttet for Fremtidsforskning